maandag 22 oktober 2012

De eerste dagen als tweeling mama

En toen stond ik daar op de kangaroo afdeling; een afgesloten gang in het ziekenhuis waar prematuren en ander moeilijk opstartende babies liggen; varierend van couveuse kindjes en warmte lamp kindjes tot onze Anthony die daar blakend als Hollands welvaren in zijn wiegje lag. Florian had die eerste dag nog een sonde in en een sensor op zijn handje geplakt om de hartslag en het zuurstof gehalte in zijn bloed in de gaten te houden. Maar na 24 uur was hij daar ook van bevrijd. Dat waren dus mijn (onze!) kindjes? En nu dan?

In sneltreinvaart werd ik klaargestoomd om met de jongens naar huis te mogen: elke 3 uren voeden, badjes, andersoortig verzorging, schema's en elke dag andere verpleegkundigen en verloskundigen die allemaal hun eigen ideeen hadden en hun eigen meningen. Of ik me daar wel even aan wilde houden ja?!

In 5 dagen een heel nieuw beroep leren is ondoenlijk heb ik gemerkt. In 5 dagen van moe via vermoeider naar oververmoeid gaan is heel goed mogelijk: Maandag 1 oktober kon ik best kindjes in bad stoppen. Borstvoeden, aftoppen met flesvoeding en daarna nog kolven kon ik ook (elke 3 uur), mijn Frans werd daarentegen steeds slechter, mijn tolerantiegrens lager en de tranen zaten elke dag een stukje hoger.

Ik wilde maar 1 ding: naar huis, naar de papa van mijn kindjes en SAMEN zijn! Want dat kon niet met een boerderij op 1,5 uur afstand; waar ik me eenzaam voelde omdat ik alles alleen moest doen, was Guido ook een ssort van eenzaam omdat hij niet bij zijn kindjes kon zijn. Gelukkig had hij wel hulp van onze superstagiaire Elisah. Dankzij haar kon hij rustig 2x een middag weg om mij in het ziekenhuis te bezoeken.

Maar 1 oktober was het dus zover: ik mocht naar huis! Wat bijzonder om wéér het stuk ziekenhuis-boerderij te rijden. Hoe vaak hadden we dit traject al niet gereden met zijn tweetjes? De onderzoeken, de echo's; ritten vol vragen, ontroering, plannen, blijdschap, gekkigheid, stilte...... En nu met het 'eindresultaat': we rijden van het ziekenhuis naar de boerderij met twee maxi-cosi's op de achterbank, met daarin onze twee jongens.

De rest van ons leven kan beginnen!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten